Здраве

Колко е Нормалният Пулс

Прегледана и обновена на 20-08-2018

Преди да разкажем колко е нормалният пулс да разберете, какво най–общо трябва да знаете за вашия пулс? Дори ако не сте спортист, познанията за сърдечната честота може да ви помогне да следите вашето ниво на физическа активност и дори може да ви помогне да хванете в зародиш някои развиващите се здравословни проблеми. Вашата сърдечна честота или т.нар пулс, най–общо означава колко пъти бие вашето сърце в рамките на минута. Нормалната сърдечна честота варира от човек до човек. Познавайки вашия пулс – вие може лесно да сте наясно с параметрите на функциониране и състояние на вашето сърцето. Промените в скоростта и редовността на вашия пулс можа да подскажат за сърдечно заболяване или друго състояние, което трябва да бъде оценено от лекар.

Къде се измерва и колко е нормалният пулс?
Най–добрите места да се намери пулсът са:
– Китките
– вътрешната страна на лакътя
– от страни на врата под ухото
– горната част на крака

колко е нормалният пулс

За да получите най–точна представа колко е вашият пулс – поставете пръст върху пулса си и бройте ударите в рамките на 60 секунди. Вашият нормален пулс се измерва, когато не сте в състояние на физическа активност, а се намирате в покой. Ако вие сте седнали или легнали и сте спокойни и не сте болни, сърдечната ви честота обикновено трябва да бъде между 60 удара в минута и 100 удара в минута, като средно е взето около 80 удара.

Сърдечната честота по–ниска от 60 не се приема непременно като сигнал за някакъв медицински проблем. Тя може да бъде резултат от вземането на някои медикаменти като например бета блокер. По–нисък пулс също е обичаен за хората, които са с много голяма физическа активност или са много атлетичен. Активните хора често имат по–ниски ставки на сърцето, защото сърдечният им мускул е в добро състояние и лесно поддържа постоянен ритъм.

Умерена физическа активност обикновено не променя стойността на пулса в почивка. По–малко активните човек може би ще имат сърдечната честота между 60 и 100. Това е така, защото сърдечният мускул трябва да работи много по–усилено, за да поддържат всички телесни функции, което прави сърдечната честота по–висока.

Как други фактори влияят на сърдечната честота?
– Температурата на въздуха: при по–високи температури и влажност, сърцето обикновено изпомпва малко повече кръв, така че пулса ви може да се увеличи, но обикновено с не повече от 5 до 10 удара в минута.
– Позиция на тялото: почивка, седеж или стоеж, обикновено не променят стойността на нормалната ви сърдечна честота. Понякога като промените по–рязко позицията си – за първите 15–20 секунди, пулсът ви може да се повиши малко, но след няколко минути той трябва да се успокои и върне в нормални граници.
– Емоции: Ако сте притеснени, тревожни или изключително щастливи или тъжни – вашите емоции могат да повишат пулса ви.
– Размери на тялото: размерите на тялото обикновено не променят стойностите на пулса. Ако страдате от затлъстяване, може да наблюдавате по–високи нива на пулса в състояние на покой, но обикновено не повече от 100.
– Лечение с лекарства: лекарствата, които блокират вашия адреналин (бета блокери) са склонни да забавят вашия пулс, докато прием на високи дози от медикаменти за терапевтиране на щитовидната жлеза ще повишат вашата сърдечна честота.

Кога да се обадите на вашия лекар?
Ако сте на бета блокер за намаляване на вашия пулс и постигане на по–ниско кръвно налягане или за контролиране на необичаен сърдечен ритъм – аритмия, вашият лекар може да поиска да следите в дневник пулса си. Контролът върху сърдечната честота може да помогне на вашия лекар да определи дали трябва да промени дозата или да преминете към различен вид медикаменти.

Ако вашият пулс е много нисък или ако имате чести епизоди на необяснимо забързване на сърцето, особено ако тези епизоди ви карат да се чувствате слаби или замаяни, кажете на вашия лекар, който може да прецени най–добре дали случаят е спешен. След като разбрахте колко е нормалния пулс, то вашият пулс може би е един инструмент, който може да ви помогне да получите по–ясна картина на вашето здраве.

До колко полезна беше за вас, тази публикация?

Кликнете върху сърцата, за да я оцените!

Рейтинг 0 от 5

Засега няма гласове! Бъдете първият, като оцените тази публикация.

Благодарим Ви! Както оценихте тази публикация за полезна...

Следвайте ни в социалните медии!

Съжаляваме, че тази публикация не беше полезна за вас!

Нека подобрим този статия!

Кажете ни как можем да подобрим този пост? Изпратете ни Вашето мнение чрез формата по долу:

Здравната информация на този сайт е прегледана и обновена от редакционния екип на Bremennost.bg (Бременност.бг) и се основава на рецензирани медицински книги и високо уважавани световни здравни организации и институции, включително ACOG (Американски колеж по акушер-гинеколози), CDC (Центрове за контрол и профилактика на заболяванията), AAP (Американска академия по педиатрия), NIH (Национални здравни институти) и други медицински източници.
Bremennost bg
Повече от 8 години сайта Bremennost.bg предоставя специализирана медицинска информация за забременяване, бременност и раждане, здраве за мама и бебе. Информацията е предоставена от достоверни медицински източници по разбираем начин. В зависимост в кои етап от вашия живот се намирате, здравната информация е сортирана в 4 важни категории – "Забременяване", "Бременност", "Раждане", "Мама и Бебе". По данни на Google Analytics за последните 12 месеца имаме над 1 милион потребителя посетили Bremennost.bg (Бременност.бг).

Замърсяване на Въздуха в София

Предишна публикация

Какво е Пролактин?

Следваща публикация

Още в Здраве

Comments

Comments are closed.