Бременност

Калций при бременност

Обновена: 09-10-2019

Калцият е един от ключовите минерали, от които се нуждаете по време на бременност – тялото ви използва калция, заедно с други витамини и минерали, за да може да развие пълноценно плода. Нуждите от него варират по отношение на възрастта и твърде много или твърде малко калций може да предизвика някои усложнения.
Американският колеж по Акушерство и гинеколози препоръчва бременните и кърмещите майки на възраст 19 и повече години да консумират 1000 мг калций всеки ден. Тийнейджърките бъдещи майка се нуждае от малко повече. Те се нуждаят от достатъчно, за да запазят костите в собствените си тела, като същевременно подкрепят растежа на тяхното бебе. Ето защо, Експертите препоръчват за тях приемът да бъде най-малко 1300 мг калций всеки ден.

калций при бременност Защо е важен приема на калций при бременност?
Калцият е важен хранителен елемент за тялото. По време на бременността организмът се нуждаете от повече калций за собственото си здраве и за здравето и развитието на бебето, растящо във вас.
Вашето развиваща се бебе се нуждае от калций, за да образува кости и зъби. Все пак то строи цял скелет. Калцият също е важен хранителен елемент за сърцето, мускулите, нервите и хормоните на плода.
По време на бременността, вие давате на бебето си целия калций, от който се нуждае, така че ако консумирате препоръчаното количество калций всеки ден – вие ще се грижите за вашето бебе и за себе си. Ако минералът не ви стига, може да се стигне до усложнения. Независимо дали приемате достатъчно или не, тялото ви ще даде колкото калций трябва на бебето, така че, ако не си набавяте нужните количества, може да се свърши с отслабени кости и с по-голям риск от остеопороза по-късно в живота.

Какви усложнения могат да възникнат при неправилен прием на калций през бременността?
Усложненията са възможни в резултат на твърде малко и твърде много калций. За щастие, те са лесно предотвратими.

1. Прием на твърде малко калций: Вероятно няма да изпитате големи усложнения при бременността, ако не консумирате точното препоръчано количество калций всеки ден. Дефицитът на калций е по-вероятно да предизвика усложнения, ако това се дължи на здравен проблем като бъбречно заболяване, хирургическа намеса или необходимостта да се вземат някои лекарства. Твърде малкото калций при бременност може да доведе до:
– Високо кръвно налягане по време на бременност
– Преждевременно раждане
– Ниско тегло при раждане
– Изтръпване на пръстите на крайниците
– Бавен растеж на бебето
– Бебето не получава достатъчно калций в костите
– Сърдечни проблеми
– Спазми на мускулите и краката
– Понижен апетит
– По-висок риск от счупване на костите по-късно в живота
В тежки и редки случаи твърде малко калций може да доведе до смърт. Разбираемо е, че много от тези усложнения са причина за безпокойство, но не забравяйте, че дори да приемате по малко от препоръчителното количество калций, вие трябва да имате достатъчно съхранен такъв в костите си, за да дадете нужното на детето си. В случай, че имате някои от здравните проблеми, изброени по-горе, които са по-склонни да доведат до твърде малко калций в организма, лекуващият ви лекар ще бъде добре запознат и ще работи в тясно сътрудничество с вас, за да се предотврати всякакви възможни усложнения.

2. Твърде много калций: Рядко се получава твърде много калций от храните, които човек яде. Най-вероятно е да приемете прекомерно количество калций, ако използвате добавки. Важно е да се разберете кои хранителни вещества и по колко се съдържат в пренаталните ви витамини. Винаги е най-добре да говорите с вашия лекар за всички витамини, които приемате или обмисляте, така че да получите това, което ви трябва, без да приемате твърде много. Ако сте на 19 или по-възрастни, не трябва да приемате повече от 2500 мг калций всеки ден, и ако сте на 18 или по-млади, не искате да поемате над 3000 мг дневно. Твърде много калций при бременност може да причини:
– Запек
– Камъни в бъбреците
– Проблеми с усвояването на други минерали, като желязо и цинк
– Неравномерен сърдечен ритъм
– Ниско ниво на калций в тялото на бебето

Видовете калциеви добавки включват:
– Пренатални витамини: те обикновено съдържат малко калций, което не е достатъчно, за да покрият ежедневните изисквания. Ще се наложи да набавяте минерала и от храни.
– Калциев цитрат: Вашият лекар може да препоръча калциев цитрат, ако имате проблеми с получаване на достатъчно калций или сте изложени на риск от високо кръвно налягане по време на бременност.
– Калциев карбонат: калциев карбонат е активната съставка на някои антиациди. Уведомете вашия лекар, ако използвате такива средства за облекчаване на киселини и следвайте съветите му за това как да ги приемате. В зависимост от това колко пъти приемате такъв продукт всеки ден и цялостната си диета, можете да получите твърде много калций.

Кои са най-добрите източници на калций при бременност?
Тялото на човек не произвежда само калций, така че трябва да го получите от храна, обогатени продукти или добавки.
– Хранителни източници: четири порции от мляко или други млечни продукти с добавен калций ще изпълнят ежедневните ви изисквания за минерала, като ви дават около 1200 мг (приблизително 300 мг на порция). Чаша портокалов сок, обогатен с калций има същата сума при около 300 мг на порция. Други храни като зеленчуци, ядки и фасул имат малко по-малко – около 100 мг на порция. Млечните продукти, които са добър източник на калций, включват:мляко, сирене, кисело мляко, сладолед. Други храни, богати на калций включват: тъмно листни зеленчуци като кейл, броколи и китайско зеле, боб, ядки, риба, консервирани сардини. Погледнете и Храни Богати на Калций.

Най-често продукти с добавен допълнително калций включват:

– Хляб
– Портокалов сок и други плодови сокове
– Зърнени култури
– Овесена каша

Добавките с калций включват:
– Витамини за пренатално раждане
– Калциев цитрат
– Калциев карбонат

Добавките също обикновено се препоръчват, ако сте изложени на риск за развитие на прееклампсия или гестационна хипертония или така казано високо кръвно при бременност . Не забравяйте да говорите с вашия лекар преди да започнете нещо самостоятелно. Вашият лекар ще ви посъветва за най-безопасните добавки или ще ви предостави рецепта за това, което ви трябва.

Ето няколко лесни опции, които да ви помогнат да получите толкова калций, колкото ви трябва по време на бременността.
– Закусвайте със зърнена закуска. Наслаждавайки се на купа със студена зърнена закуска, мляко или дори гореща зърнена закуска или овесена каша, приготвени с мляко, вие получавате чудесен начин да започнете деня си.
– Направете си лате. Добавете малко допълнително мляко в сутрешното си кафе или чай.
– Добавете малко сирене към вашите салати, супи и други ястия.
– Заместете с някои млечни продукти в готвенето. Използвайте мляко вместо вода, за да готвите юфка, макаронени изделия, ориз, овесена каша или други храни.
– Насладете се на купа със сладолед или замразено кисело мляко, шейк със сладолед, кисело мляко и плодово смути или пудинг за десерт.

Как вегетарианките майки да си набавят достатъчно калций?
Вегетарианските и веган диети често са много здравословни. Въпреки това, трябва да се разбере малко за храненето, за да сте сигурни, че получавате всички витамини, от които тялото ви се нуждае. Спазването на правилно хранене е още по-важно, когато сте бременна. Има различни видове вегетариански диети. Колко калций получавате и колко от него абсорбирате зависи от това, което ядете. Ако сте вегетарианец, но ядете яйца, мляко и сирене, тогава ще да можете да получите достатъчно калций всеки ден. Ако следвате строга веган диета обаче, ще е по-сложно. Тогава вие няма да консумирате мляко или млечни продукти, а плюс това, някои растения пречат на това колко добре тялото ви абсорбира калция. Това не означава, че не можеш да получиш достатъчно калций в диетата си, ако си вегетарианец. Това просто означава, че трябва да знаете правилните храни, за да избирате тях. Вегетариански източници на калций включват:
– Тъмни листни зеленчуци, включително кейл, броколи и китайско зеле
– Фасул
– Бадеми
– Сусамово семе
– Тахан
– Сушени плодове
– Портокалов сок
– Тофу с калциев сулфат
– Бадемово мляко
– Соево мляко
– Оризово мляко
– Зърнени култури

Как кофеинът засяга калцият?
Кофеинът може да действа като диуретик и да ви накара да пикаете повече. Увеличаването на уринирането може да причини отделяне на калций от тялото ви през урината. Ако пиете много кафе, което не е препоръчително ри бременност разбира се, чай или сода, те може да повлияят на количеството калций в тялото ви. Това не само води до загуба на калций през урината, но тези напитки могат да вземат мястото на други богати на калций напитки като мляко или портокалов сок. Направете всичко възможно, за да се съобразим с видовете течности, които консумирате.

Най-добрият начин да сте сигурни, че получавате достатъчно калций при бременност и разбира се всички други хранителни вещества, които ви трябват, е да се храните добре. Балансираната диета ще ви държи здрави по време на бременността, ще осигури на вашето бебе това, което му трябва да расте и да се развива, ще ви даде сили и енергия за раждането и ще ви насърчи успешното да произвеждате кърма, след като детето ви се роди. Млечните продукти могат да бъдат най-добрият източник на калций, но те не са единственият ви избор. Ако сте с непоносимост към лактоза, не ядете животински продукти, или просто не харесвате мляко, можете да получите достатъчно калций и без мляко. Когато ходите при лекар си за пренаталните прегледи, говорете за диетата и притесненията си. Вашият лекар може да ви посъветва за най-добрия начин за посрещане на ежедневните ви нужди.

Източници на публикацията калций при бременност:
1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK154180/
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK56070/
3. https://pdfs.semanticscholar.org/c16d/93a2ad54e6293afdaa67fa6d9189e77395d9.pdf

Comments

Comments are closed.