Здраве

Храни Богати на Цинк

Прегледана и обновена на 19-03-2017

Цинк (на английски – Zinc) е минерал и има важна роля в метаболизма на Рибонуклеинова киселина (РНК) и Дезоксирибонуклеиновата киселина (ДНК), сигналната трансдукция и генната експресия. Приет е за изключително важен минерал, поради тази причина цинкът е включен в много хранителни добавки. Смята се че цинкът има антиоксидантни свойства, които предпазват от стареене на кожата и мускулите на тялото. Цинкът има основна роля в оздравителните процеси след нараняване. Изключително подсилващ имунната система на организма. Установено е че дефицит на цинк може да окаже въздействие върху всички части на имунната система, както и с голямо депресивно разстройство при човека. Цинкът е много евтин начин за лечение на диария след децата. Препоръчителната дневна доза е 8 мг на ден за жените и 11 мг на ден за мъжете. Главно се съдържа в стриди, омари, червените меса (говеждо, агнешко, черен дроб и други), растения (пшеница и трици) и някои семена (сусам, мак, тиквени семки, слънчогледови семки, целина и др.).

По–долу в таблица сме събрали най–богатите храни на цинк. Също така за ваше улеснение сме измерили всяка храна в 100 грама продукт. Разбира се не сме пропуснали и съотношението на цинк в различните храни, като сме описали в процент препоръчителният дневен прием за човек.

Храни Богати на Цинк в 100 грама продукт (Zinc in 100 gr)
Видове Храни (100 грама)Вид на хранителният продукт според произхода
Количество Цинк в 100 грама от съответната хранаКоличество Цинк в % според препоръчителният дневен прием нужен на човек
Стриди – варениРибен продукт182 мг2270%
Стрида – консерваРибен продукт91 мг1135%
Стриди – пържениРибен продукт87 мг1089%
Стрида – суроваРибен продукт40 мг504%
Телешки черен дробЖивотински12 мг149%
Сусамово брашноРастителен11 мг136%
Семки от диняРастителен10 мг119%
Кервел – сушенРастителен9 мг110%
Бизонско месоЖивотински8,7 мг108%
Еленско месоЖивотински8,5106%
Говеждо – ребраЖивотински8,2 мг104%
Трици – люспиРастителен8 мг99%
Маково семеРастителен8 мг99%
Тиквено семеРастителен7,8 мг98%
Сусамови семенаРастителен7,8 мг98%
Гъби – шийтакеРастителен7,8 мг98%
КардамонРастителен7,5 мг93%
ОмарРибен продукт7,3 мг91%
Пилешки варени сърцаЖивотински7,3 мг91%
Пшеничени трициРастителен7,3 мг91%
Телешко – плешкаЖивотински7 мг88%
Семена от целинаРастителен6,9 мг87%
Какао на прах – неподсладеноРастителен6,7 мг83%
Свински черен дроб – пърженЖивотински6,7 мг83%
Агнешка плешкаЖивотински6,6 мг83%
Кедрови ядкиРастителен6,5 мг82%
Биволско месо – печеноЖивотински6,4 мг80%
ЦаревицаРастителен6,3 мг79%
Пилешки пържени дреболииЖивотински6,3 мг79%
Мащерка – сушенаРастителен6,2 мг78%
Синапено семеРастителен6,1 мг76%
Магданоз – замразенРастителен6,1 мг76%
Фъстъчено маслоРастителен6,0 мг75%
БосилекРастителен5,8 мг73%
Телешки вратни пържолиЖивотински5,7 мг72%
Агнешки черен дробЖивотински5,6 мг70%
КашуРастителен5,6 мг70%
Кимион – семенаРастителен5,5 мг69%
Анасонови семенаРастителен5,3 мг67%
Слънчогледови ядки – семкиРастителен5,3 мг67%
Говежди черен дробЖивотински5,3 мг67%
Агнешко вареноЖивотински5,3 мг67%
Козе месоЖивотински5,3 мг67%
Копър – семенаРастителен5,2 мг65%
Див лук – замразенРастителен5,1 мг64%
Орехи – печениРастителен5,1 мг64%
ПастърмаЖивотински5 мг63%
Ръжено брашноРастителен5 мг63%
Агнешко бутчеЖивотински4,9 мг62%
СояРастителен4,8 мг61%
Градински чайРастителен4,7 мг60%
Свински ребраЖивотински4,6 мг59%
Чиа семенаРастителен4,5 мг58%
Ементал – сиренеЖивотински4,3 мг56%
Ленено семеРастителен4,3 мг56%
Говеждо месо – гърдиЖивотински4,3 мг56%
Говежда ПастърмаЖивотински4,2 мг55%
ПшеницаРастителен4,1 мг54%
Бразилски орехРастителен4,0 мг53%
Лук на прахРастителен4,0 мг53%
Сухо млякоЖивотински4,0 мг53%
Сирене – твърдоЖивотински3,8 мг51%
Боб – бял, черенРастителен3,7 мг50%

*Легенда: Всички изброени храни са за 100 грама и количеството на минерала цинк съдържащо се в тях се отнася съответно за 100 грама от съответната храната.

След като се запознахте със всички храни богати на цинк, ще можете да откроите тези които са ви любими и да си хапвате от тях в по–големи количества. Лесно може да изчислите нужното количество от храната, защото в тази таблица сме описали всеки продукт в 100 грама. Виждате че всички храни съдържащи цинк са лесно достъпни в нашият живот, просто трябва да знаем кой са по–богати на този така важен минерал за нашето тяло. Трябва да отбележим че в зависимост то вашият пол, възраст и здравословно състояние се изискват различни дневни дози цинк. Затова ви съветваме ако приемате цинк като допълнителна хранителна добавка то да се посъветвате с вашият личен лекар. Ако разбира се смятате, че сме пропуснали някоя храна която е богата на цинк и съдържа големи количества от този минерал може да ни пишете на нашият емайл: info@bremennost.bg

Може да изтеглите таблицата:
Bremennost.bg храни богати на цинк.pdf
Bremennost.bg храни богати на цинк.xlsx

До колко полезна беше за вас, тази публикация?

Кликнете върху сърцата, за да я оцените!

Рейтинг 5 от 5

Засега няма гласове! Бъдете първият, като оцените тази публикация.

Благодарим Ви! Както оценихте тази публикация за полезна...

Следвайте ни в социалните медии!

Съжаляваме, че тази публикация не беше полезна за вас!

Нека подобрим този статия!

Кажете ни как можем да подобрим този пост? Изпратете ни Вашето мнение чрез формата по долу:

Здравната информация на този сайт е прегледана и обновена от редакционния екип на Bremennost.bg (Бременност.бг) и се основава на рецензирани медицински книги и високо уважавани световни здравни организации и институции, включително ACOG (Американски колеж по акушер-гинеколози), CDC (Центрове за контрол и профилактика на заболяванията), AAP (Американска академия по педиатрия), NIH (Национални здравни институти) и други медицински източници.
Bremennost bg
Повече от 8 години сайта Bremennost.bg предоставя специализирана медицинска информация за забременяване, бременност и раждане, здраве за мама и бебе. Информацията е предоставена от достоверни медицински източници по разбираем начин. В зависимост в кои етап от вашия живот се намирате, здравната информация е сортирана в 4 важни категории – "Забременяване", "Бременност", "Раждане", "Мама и Бебе". По данни на Google Analytics за последните 12 месеца имаме над 1 милион потребителя посетили Bremennost.bg (Бременност.бг).

Храни Богати на Въглехидрати

Предишна публикация

Храни Богати на Калий

Следваща публикация

Още в Здраве

Comments

Comments are closed.