Здраве

Храни Богати на Витамин Д

Прегледана и обновена на 01-10-2016

Витамин Д (на английски – Vitamin D) е мастноразтворим витамин (т.е разтворим е в мазнини), който регулира нивата на калций и фосфор в кръвта. Също е отговорен за подобряване на чревната абсорбация на калций, желязо, магнезий, фосфат и цинк. Витамин Д играе важна за имунната система на всеки човек. Съдържа се в огромни количества в различни видове храни като – рибеното масло, черният дроб на различни животни и яйцата. Витамин Д често е наричан “Слънчевия витамин”, защото може да се синтезира в кожата, чрез излагане на слънчевите лъчи. Той е важен за малките деца и костната минерализация при тях, затова родените деца през зимните месеци приемат допълнителни количества от витамина за да не развият рахит (костни деформации и забавяне на растежа).

храни богати на витамин д

Таблицата по–долу описва различни видове храни богати на Витамин Д. Всяка храна е описана за 100 грама. Също така може да разгледате последната колона от таблицата,  която описва колко процента е препоръчителният дневен прием съответно за всяка изброена храна богата на Витамин Д. Според здравните организации препоръчителна дневна дозировка е около 5 микрограма. Повечето хранителни добавки съдържат от 10 микрограма до 25 микрограма. Ако обмисляте да приемате Витамин Д като допълнителна хранителна добавка то задължително се посъветвайте с вашият личен лекар.

Кои храни съдържат Витамин Д?

Храни Богати на Витамин Д в 100 грама продукт (Vitamin D in 100 gr)
Видове Храни (100 грама)Вид на хранителният продукт според произхода
Количество Витамин Д в 100 грама от съответната храна в μg – микрограмове
Количество Витамин Д в % според препоръчителният дневен прием нужен на човек
Калкан – печенРибен продукт34 μg(микрограма)702%
ШаранРибен продукт33 μg(микрограма)634%
Сурови Гъби МайтакеРастителен28 μg(микрограма)574%
Риба мечРибен продукт25 μg(микрограма)508%
Скумрия – тихия океанРибен продукт25 μg(микрограма)508%
Шаран – суровРибен продукт25 μg(микрограма)508%
ЗмиоркаРибен продукт24 μg (микрограма)466%
Сьомга – червенаРибен продукт23 μg (микрограма)466%
Есетра – пушенаРибен продукт16 μg (микрограма)322%
ТилапияРибен продукт16 μg (микрограма)322%
ХайверРибен продукт16 μg (микрограма)322%
Сьомга – розоваРибен продукт15 μg (микрограма)294%
МаргаринРастителен13 μg (микрограма)265%
ЕсетраРастителен13 μg (микрограма)265%
Сом – суровРибен продукт12 μg(микрограма)233%
Сурови гъби ПортаделаРастителен11 μg(микрограма)214%
Сухо обезмаслено  млякоЖивотински11 μg (микрограма)214%
Сьомга – пушенаРибен продукт11 μg (микрограма)214%
Сухо пълномаслено млякоЖивотински11 μg (микрограма)214%
Дива СьомгаРибен продукт9 μg (микрограма)176%
Риба ТонРибен продукт7,5 μg (микрограма)145%
Маринована ХерингаРибен продукт6,8 μg (микрограма)136%
Риба Тон – суроваРибен продукт5,8 μg (микрограма)114%
Суров жълтък от яйцеЖивотински5,5 μg(микрограма)110%
Филе от Скумрия в бяло виноРибен продукт5,3 μg (микрограма)102%
Гъби ПачикракРастителен5,3 μg(микрограма)102%
Варена ХерингаРибен продукт5,3 μg (микрограма)102%
Гъби ПумпалкаРастителен5,1 μg(микрограма)101%
ПъстърваРибен продукт5 μg (микрограма)100%
КамбалаРибен продукт4,8 μg (микрограма)96%
Патешка или Пуешка мазнинаЖивотински4,8 μg(микрограма)96%
Сардина в доматен сос – консерваРибен продукт4,8 μg (микрограма)96%
Бял ТонРибен продукт3,5 μg (микрограма)70%
ЩукаРибен продукт3,2 μg (микрограма)64%
Свински ребраЖивотински2,6 μg(микрограма)52%
СкумрияРибен продукт2,6 μg (микрограма)52%
Свинска масЖивотински2,5 μg (микрограма)51%
Яйца – пържениЖивотински2,2 μg (микрограма)43%
КефалРибен продукт1,9 μg (микрограма)38%
Бъркани яйцаЖивотински1,8 μg (микрограма)36%
Плодово обезмаслено кисело млякоЖивотински1,3 μg(микрограма)28%
Прясно Мляко – 3,2% масленостЖивотински1,3 μg(микрограма)28%
Пуешки черен дробЖивотински1,3 μg(микрограма)28%
Говежди черен дробЖивотински1,2 μg(микрограма)25%

*Легенда: Всички изброени различни видове храни богати на Витамин Д в таблицата са описани в 100 грама.

Вече се запознахте по–отблизо с различни видове храни съдържащи Витамин Д. Ако имате недостиг на този витамин може да комбинирате различните видове храни богати на Витамин Д и ще получите нужното дневно количество то този така важен витамин. Особено през зимните месеци когато слънцето не е толкова силно и е трудно на организма да го синтезира е добре да наблегнем на повечето видове храни съдържащи Витамин Д.

Може да изтеглите таблицата във формат за Adobe Reader и Microsoft Excel:
Храни богати на Витамин Д – Bremennost.bg.pdf
Храни богати на Витамин Д – Bremennost.bg.xlsx

До колко полезна беше за вас, тази публикация?

Кликнете върху сърцата, за да я оцените!

Рейтинг 4 от 5

Засега няма гласове! Бъдете първият, като оцените тази публикация.

Благодарим Ви! Както оценихте тази публикация за полезна...

Следвайте ни в социалните медии!

Съжаляваме, че тази публикация не беше полезна за вас!

Нека подобрим този статия!

Кажете ни как можем да подобрим този пост? Изпратете ни Вашето мнение чрез формата по долу:

Здравната информация на този сайт е прегледана и обновена от редакционния екип на Bremennost.bg (Бременност.бг) и се основава на рецензирани медицински книги и високо уважавани световни здравни организации и институции, включително ACOG (Американски колеж по акушер-гинеколози), CDC (Центрове за контрол и профилактика на заболяванията), AAP (Американска академия по педиатрия), NIH (Национални здравни институти) и други медицински източници.
Bremennost bg
Повече от 8 години сайта Bremennost.bg предоставя специализирана медицинска информация за забременяване, бременност и раждане, здраве за мама и бебе. Информацията е предоставена от достоверни медицински източници по разбираем начин. В зависимост в кои етап от вашия живот се намирате, здравната информация е сортирана в 4 важни категории – "Забременяване", "Бременност", "Раждане", "Мама и Бебе". По данни на Google Analytics за последните 12 месеца имаме над 1 милион потребителя посетили Bremennost.bg (Бременност.бг).

Храни Богати на Витамин А

Предишна публикация

Храни Богати на Витамин Е

Следваща публикация

Още в Здраве

Comments

Comments are closed.