Храни Богати на Пурини и Пикочна Киселина

Изключително подробна статия в помощ на хората които имат подагра и/или повишени нива на пикочната киселина, която няма аналог в Българското Интернет пространство – Храни богати на пурини и съответно храни богати на пикочна киселина подредени в таблица.

ПОДОБНИ ПУБЛИКАЦИИ

Важно е да отбележим в самото начало, че храната обикновено е отговорна само за около 30% от съдържанието на пикочна киселина в кръвния серум. Диетата е много важна за тези, които искат да намалят пикочната си киселина, но не трябва да се пренебрегват други съображения. Изключително тежки физически натоварвания, травматични наранявания и някои болестни състояния може да допринесат за повишаване на пикочната киселина и последваща поява на подагра. храни богати на пурини и пикочна киселина

На снимката може да видите какви остри като игли са кристалите на пикочната киселина. Също така някои храни, които повишават киселинността на кръвта т.е. това са храни с ниско PH, въпреки ниското съдържание на пурини в тях, могат да причинят повишаване на пикочната киселина и влошаване на подаграта. Някои примери могат да бъдат: много пикантна и мазна храна, кафе, алкохол, големи и редовни количества черен чай, дълбоко пържена храна, кафе, какао и др. В понятията за китайска медицина тези храни попадат в категорията на храни и напитки, произвеждащи топлина и влага. Също така в най–различни форуми хората споделят, че от определени храни с ниско съдържание на пурини, те отново имат симптомите на подагрена криза и повишени нива на пикочна киселина в организма. Такива споменати храни по форумите например са: домати, червено цвекло, ябълки и други. Затова е строго индивидуално и всеки човек трябва да наблюдава реакциите на своя организъм.

Преди таблицата ви даваме 3 групи от храни съдържащи пурини, съответно пикочна киселина и които може да са отговорни за появата на подагра.

Храни богати на пурини в Група A, съдържащи от 0 до 50мг пурини в 100 грама храна
– Плодове
– Зеленчуци: Всички, с изключение на тези в Група Б
– Зърнени храни: Всички с изключение на тези в Група Б (повечето хлябове и сладкиши, повечето зърнени закуски, бисквити, ориз, ечемик, кус–кус и паста са разрешени в умерени количества)
– Млечни продукти (мляко, кремове, кисело мляко, сладолед, сирене, яйца. Като се има предвид високото съдържание на мазнини в повечето млечни продукти)
– Мазнини, в разумни граници, защото са калорични (масло, повечето масла за готвене, свинска мас, дресинг за салата, майонеза)
– Ядки: с изключение на фъстъци или кашу, и за предпочитане не осолени ядки. – Маслини – Консерви и сладки (мармалад, лютеница, кисели краставички)
– Напитки: Включително чай, кафе, безалкохолни напитки (но те могат да съдържат кофеин)

Храни богати на пурини в Група Б, съдържащи от 50 до 150мг пурини в 100 грама храна
– Домашни птици: (пиле, патица, пуйка, гъска)
– Червени меса и колбаси (телешко, говеждо, агнешко, свинско месо, бекон)
– Риба: с изключение на тези в Група C
– Стриди, миди, скариди
– Пълнозърнест хляб и тестени изделия
– Пълнозърнести храни (включително и овесени ядки, кафяв ориз, и
тахан)
– Леща, соя, боб извара, тофу, хумус, грах и фасул (включително нахут)
– Фъстъци, фъстъчено масло, кашу
– Зелеви (карфиол, броколи)
– Калабрезе, къдраво зеле, брюкселско зеле, спанак, аспержи, авокадо, и гъби

Храни богати на пурини в Група В, съдържащи от 150 нагоре пурини в 100 грама храна
– Див дивеч или отглеждан (фазан, пъдпъдък, яребица, заек еленово месо)
– Месо от вътрешни органи (бъбрек, сърце, черен дроб, пастет, терина,
чернодробна наденица, черен дроб)
– Екстракти от месо и Мая
– Хайвер
– Миди, Херинга, скумрия, пъстърва, Раци
– Малки риби – Всички или преработени (хамсия, сардини, цаца, паста от аншоа)

Следният списък с храни богати на пурини е превод от английски и е част от книгата „Подагра“ на проф. Р. Греаме, д–р А. Симъндс и д–р Е. Кери
Храна 100грОбщо Пурини в мг Пикочна киселина/100 г (средно)
Бирена Мая 1810
Риба – Пушена Копърка 804
Овчи Далак 773
Хлебарска Мая 680
Волски Черен Дроб 554
Свински Черен Дроб 554
Свинско Сърце 530
Свински Далак 516
Гъби – Манатарки, сушени 488
Риба – Сърдини в Масло480
Телешки Черен Дроб460
Волски Далак444
Свински Бял Дроб434
Волски Бели Дробове399
Риба – Сардина345
Телешки Далак343
Свински Бъбреци334
Риба – Пъстърва297
Риба Тон в Масло290
Волско Сърце256
Пилешки Черен Дроб243
Риба – Морски костур241
Овче Сърце241
Риба – Хамсия239
Черен боб222
Телешки Бъбреци218
Риба – Херинга210
Конско Месо200
Соя190
Риба – Калкан178
Пилешки гърди с кожа175
Риба – Сьомга170
Маково Семе170
Гъска165
Риба – Сайда163
Риба – Шаран160
Биволско (Волски) Език160
Свински Крака160
Варено пилешко месо159
Свинско Филе150
Пуешко месо150
Телешка Вратна Пържола150
Телешки Бял Дроб147
 Кафяви Скариди147
Риба – Скумрия145
Свински Котлет с Кост145
Хайвер – суров144
Слънчогледово Семе143
Риба – Пикша139
Еленски Бут138
Свински Език136
Заешко Месо132
Варена Шунка131
Телешко месо130
Боб – Бял128
Леща127
Телешка пържола от плешката120
Телешки ребра120
Омар118
Печено пилешко месо115
Миди112
Телешко филе110
Пилешки крила110
Риба – Бяла риба110
Риба – Треска109
Нахут109
Стафиди – Сушено грозде107
Ленено Семе105
Еленско месо задница105
Свинско Шкембе100
Пълнозърнест Овес без Люспи94
Грах на бобчета94
Риба – Писия93
Телешки мозък92
Гъби – Манатарки92
Колбаси от Телешко Месо91
Риба – Стриди90
Кренвирши89
Зелен Грах Шушулка84
Свински Мозък83
Броколи81
Соеви Кълнове80
Ядки – Фъстъци79
Артишок78
Риба – Пушена Змиорка78
Праз Лук74
Кайсии73
Наденица – Вайсвурст73
Какао на Прах71
Брукселско Зеле69
Тофу68
Див Лук67
Смокиня – сушена64
Сушени Сливи64
Сусам – Семена62
Риба – Раци60
Банан57
Магданоз – листо57
Спанак57
Сладка Царевица52
Карфиол 51
Ръж – пълнозърнест51
Пшеница – Пълнозърнеста51
Тиква44
Макаронени Изделия с Яйца (Юфка, Макарони, Талиатели) 40
Сладки Бадеми37
Зелен Фасул (боб)37
Ядки – Лешници37
Сушени Фурми35
Черен Бъз33
Пъпеш33
Червено Зеле32
Сирене – Лимбургер 20% масленост32
Целина 30
Гъби – Смръчкула 30
Дюля30
Гъби – Консервирани 29
Зелени Маслини Мариновани29 
Алабаш25 
Ядки – Орехи 25 
Слива24
Аспержи23
Ядки – Бразилски Орех23
Боровинки22
Бяло Зеле22
Патладжан21
Праскова21
Ягоди21
Авокадо19
Цвекло19
Киви19
Портокал19
Ананас19
Картоф с кожа – Варен18
Малини18
Морков17
Вишни17
Червен Касис17
Градинска Жлъчка17
Гъби – Пачи Крак17
Цариградско Грозде16
Картоф16
Кисело Зеле16
Репичка15
Ябълки14
Светла Бира14
Пшеничен бял хляб или брашно14
Листа от Копър14
 Маруля13