ЗдравеРечник

Холестерол

Прегледана и обновена на 08-08-2018

Ако сте си направили изследване на нивата на холестерола и тестът е открил, че имате висок холестерол, не се притеснявайте много, ние ще се опитаме да ви обясним и помогнем да разберете най–общо неговото значение.

Какво е холестерол и знаем ли от къде идва?
Холестеролът е восъкоподобно вещество, което се произвежда в организма от черния дроб, но също се намира и в някои храни. Той играе жизненоважна роля в това как всяка клетка работи и е необходим също за производството на витамин D, някои хормони и жлъчните секрети за храносмилането. Въпреки това – наличието на твърде много холестерол в кръвта може да увеличи риска от получаване на сърдечно–съдови заболявания.

HDL–холестерол и LDL–холестерол:
холестерол

Холестеролът циркулира в кръвта, прикрепен към протеини, наречени липопротеините. Има две основни форми холестерол – LDL – липопротеините с ниска плътност и HDL – липопротеините с висока плътност. LDL холестеролът е често наричан и  “лош холестерол”, защото е  твърде нездравословен. HDL е познат по–често като “добър холестерол”, защото има защитни функции и е полезен за организма. Знаейки нива си на двата вида холестерол – това помага да се обясни риска от сърдечно–съдови заболявания. Вашият лекар трябва да бъде в състояние да ви кажа нивата на “добрия” и “лошия” холестерол.

Холестеролът във вашата диета:
Повечето количество от нашия холестерол се прави от черния дроб, но ние си набавяме една част и от нашата диета. Яденето на храни с твърде много наситени мазнини увеличава нивата на холестерола. Изследванията доказват, че намаляването на наситени мазнини и замяната им с ежедневни храни, които съдържат повече ненаситени мазнини могат да подобрят нивата на холестерола.

Храни, които увеличават холестерола: Яденето на твърде много наситени мазнини увеличава нивата на холестерола. Ето защо най–добре е да се ограничи количеството храни, които ядем, и които са с високо съдържание на наситени мазнини като например:
– Масло
– Маргарин
– Свинска мас и гъши мазнини
– Тлъсто месо и месни продукти като колбаси
– Пълномаслено сирене, мляко, сметана и кисело мляко
– Кокосови и палмови масла и кокосов крем

Освен това, много храни като млечен шоколад, карамел, торти, пудинги, сладкиши, пайове и бисквити, които са направени от продукти от списъка по–горе също може да увеличат нивата на холестерола.

Храни, които естествено могат  да спомогнат за понижаване на холестерола:
Растенията не съдържат холестерол и обикновено са с ниско съдържание на наситени мазнини, така че зеленчуците и други растителни храни трябва да бъдат включени редовно в диета за понижаване на холестерола. Това включват овесени ядки, ечемик плодове, зеленчуци, соеви храни и напитки, фасул и бобови култури и семена като например:

Овесени зърнени закуски
– Хляб, приготвен с 50% овесено брашно или овесени трици
– Ечемик
– Печен боб
– Грах и  бял боб
– Червена и зелена леща
– Зеленчуци и плодове, богати на разтворими фибри като бамя, патладжан, цитрусови плодове, ряпа, сладки – Картофи и манго
– Соева алтернатива на млякото
– Соева алтернатива на киселото мляко
– Соеви кайма/парчета
– Бадеми, шам фъстък, орехи, орехи, кашу, фъстъци (винаги неосолени)

Може да сте прочели или чували за избягване на храни, които са естествено богати на холестерол. Те включват яйца, черен дроб и бъбреци и морски дарове като скариди. Ако имате съмнения за холестерола си, говорете с вашия медицински специалист за проверка на нивата му и за вземане на съответните мерки за регулирането му.

Кой може да бъде засегнат от висок холестерол?
Повишените и нездравословни модели на холестерола в кръвта засягат много хора. Много фактори играят роля за това включително:
– гените, които наследяват от родителите си
– вашата диета и начин на живот
– теглото ви
– вашата възраст
– вашата етническа принадлежност
– вашата медицинска история

Нездравословните повишени нива на холестерола заедно с други рискови фактори за сърдечно–съдови заболявания като пушене или високо кръвно налягане може да ви поставят в много висок риск от ранно сърдечно заболяване. Ако имате, каквито и да било съмнения за холестерола си, потърсете лекарска помощ, за да избегнете евентуални проблеми в бъдеще.

До колко полезна беше за вас, тази публикация?

Кликнете върху сърцата, за да я оцените!

Рейтинг 0 от 5

Засега няма гласове! Бъдете първият, като оцените тази публикация.

Благодарим Ви! Както оценихте тази публикация за полезна...

Следвайте ни в социалните медии!

Съжаляваме, че тази публикация не беше полезна за вас!

Нека подобрим този статия!

Кажете ни как можем да подобрим този пост? Изпратете ни Вашето мнение чрез формата по долу:

Здравната информация на този сайт е прегледана и обновена от редакционния екип на Bremennost.bg (Бременност.бг) и се основава на рецензирани медицински книги и високо уважавани световни здравни организации и институции, включително ACOG (Американски колеж по акушер-гинеколози), CDC (Центрове за контрол и профилактика на заболяванията), AAP (Американска академия по педиатрия), NIH (Национални здравни институти) и други медицински източници.
Bremennost bg
Повече от 8 години сайта Bremennost.bg предоставя специализирана медицинска информация за забременяване, бременност и раждане, здраве за мама и бебе. Информацията е предоставена от достоверни медицински източници по разбираем начин. В зависимост в кои етап от вашия живот се намирате, здравната информация е сортирана в 4 важни категории – "Забременяване", "Бременност", "Раждане", "Мама и Бебе". По данни на Google Analytics за последните 12 месеца над 960 хиляди потребители са посетили Bremennost.bg (Бременност.бг).

Колко Дни след Зачеване Отчита Теста за Бременност

Предишна публикация

Още в Здраве