Речник

Фолиева Киселина

Прегледана и обновена на 02-08-2016

какво е фолиева киселина и в кои храни се съдържа

Какво е Фолиева киселина?
Фолиевата киселина е позната още като витамин B9. Също може да я срещнете и под наименованието фолат или витамин В комплекс. По принцип този жизнено необходим витамин се намира във всички зелени зеленчуци и най–вече в спанака, който съдържа и желязо, което от своя страна е нужно, за да не си отгледате някоя анемия. Всички лекари препоръчват фолиева киселина, когато имате желание да забременеете или вече сте бременна.  Фолиевата киселина може да се ползва не само от бременни жени. С нейна помощ се предотвратяват заболявания като анемия, алкохолизъм,  атеросклероза, стомашно–чревни проблеми, болести на устната кухина, психически състояния като шизофрения и т.н.

Източници на фолиева киселина:
В най–простата си форма фолиевата киселина се съдържа в доста храни марули, спанак, ряпа, аспержи, растения подобни на синапа,  телешки черен дроб, броколи, магданоз, карфиол, леща, цвекло. Храните с най–голямо съдържание и богати на фолиева киселина са зелен боб, фасул, черен дроб, тиква и папая. Фрешът от портокал приеман всяка сутрин на гладно, разбира се прясно изцеден може да направи чудеса за стабилизирането на тонуса и справяне с ежедневните здравословни проблеми.

Въпреки голямото изобилие на храни – източници на фолиева киселина, то за съжаление не можем да си набавим необходимото количество само от тях и в случай на бременност или по–сериозен здравословен проблем като например анемия е желателно да се добави допълнителен прием на фолиева киселина. Лекарите съветват при нужда да се приема около 400 микрограма фолиева киселина на ден.

За какво служи фолиевата киселина и защо е полезна?

  1. Подпомага кръвообръщението и спомага за образуването на червени кръвни клетки.  Червените кръвни телца съдействат за правилната циркулация на кислород в кръвта. Когато те само растат, но не се разделят добре, заради недостиг на фолиева киселина се получава анемия, която може да бъде много опасна, ако не се вземат мерки навреме.
  2. Спомага за добро циркулиране на кръвта. Ако няма добра циркулация може да заболеем от остеопороза – коварно заболяване на костната система, при което намалява ръста, поради намаляване функционалността на костите, в следствие на което започва тяхното стриване.
  3. При недобра делимост на клетките. Това води до нарушение на клетъчната тъкан и по–късно до себорея, дерматит и витилиго – коварно автоимунно кожно заболяване.
  4. Съдейства за нормалното развитие на нервната система. Тук може да се включат състояния като обикновена умора, депресия, голяма раздразнителност, безсъние. Но в последствие може да се получат по–сериозни заболявания като деменция.

Дефицит на фолиева киселина:
Ако се заклет пушач, приемате големи количества алкохол, кафе е възможно организмът ви да изпитва недостиг на фолиева киселина. И разбира се, ако сте бременна, тогава се нуждаете от двойно количество от витамин В9. В много случай лекарите препоръчват фолиева киселина преди бременност и разбира се също така тя задължително се приема по време на бременност около 400 микрограма на ден. Но приемът задължително трябва да е след консултация с лекар, защото всеки организъм е различен и това, което е предписано например на вашата приятелка, при вас може да даде отрицателни резултати, същото важи и за бебето, което носите в утробата си.

Предозиране с фолиева киселина:
Прекомерната употреба на фолиева киселина, особено ако се приема не по естествен път, може да доведе до засилване на симптомите, за които обикновено се приема фолиева киселина. Препоръчителната максимална доза на ден не трябва да е повече от 1000 микрограма. Разбира се това не се отнася за храните, които съдържат фолиева киселина, защото както знаете при готвене се загубват част от полезните елементи на приеманата храна. И трябва да сте внимателни с приема на фолиева киселина, ако приемате лекарства, които понижават холестерола, кръвното, за диабет, както и всякакви противовъзпалителни и болкоуспокояващи илачи при мускулно ставни проблеми. Употребата на противозачатъчни хапчета и фолиева киселина също трябва да се приема внимателно и под лекарски контрол.

Скъпи читатели  и читателки, ако искате да сте здрави и да нямате здравословни проблеми, то желателно е да приемате фолиева киселина. За предпочитане хранете се правилно и използвайте в менюто си, храните, които съдържат витамин В9. Ако взимате хранителни добавки, то правете го с мярка.

До колко полезна беше за вас, тази публикация?

Кликнете върху сърцата, за да я оцените!

Рейтинг 3 от 5

Засега няма гласове! Бъдете първият, като оцените тази публикация.

Благодарим Ви! Както оценихте тази публикация за полезна...

Следвайте ни в социалните медии!

Съжаляваме, че тази публикация не беше полезна за вас!

Нека подобрим този статия!

Кажете ни как можем да подобрим този пост? Изпратете ни Вашето мнение чрез формата по долу:

Здравната информация на този сайт е прегледана и обновена от редакционния екип на Bremennost.bg (Бременност.бг) и се основава на рецензирани медицински книги и високо уважавани световни здравни организации и институции, включително ACOG (Американски колеж по акушер-гинеколози), CDC (Центрове за контрол и профилактика на заболяванията), AAP (Американска академия по педиатрия), NIH (Национални здравни институти) и други медицински източници.
Bremennost bg
Повече от 8 години сайта Bremennost.bg предоставя специализирана медицинска информация за забременяване, бременност и раждане, здраве за мама и бебе. Информацията е предоставена от достоверни медицински източници по разбираем начин. В зависимост в кои етап от вашия живот се намирате, здравната информация е сортирана в 4 важни категории – "Забременяване", "Бременност", "Раждане", "Мама и Бебе". По данни на Google Analytics за последните 12 месеца имаме над 1 милион потребителя посетили Bremennost.bg (Бременност.бг).

Варицела и Бременност

Предишна публикация

Бременност по Месеци

Следваща публикация

Още в Речник

Comments

Comments are closed.