Бременност

Бременност и Спорт

Прегледана и обновена на 09-08-2016

Бременната жена не трябва да изключва спортните занимания. Ако жената е спортувала преди да забременее, тя може да ги продължи и след като вече е бременна в начална бременност, но много умерено и предпазливо. Спортът, свързан с по–голямо напрежение, сътресение и опасност от падане, е забранен през време на бременността.

Може ли да се продължи с даден спорт през бременността?
Всичко зависи от вида спорт, от тренираността на бъдещата майка и от начина, по който го практикува (умерено или стига до крайности), както и от здравословното й състояние.

Бременността ви е напълно нормална, вие сте свикнали да спортувате. В такъв случаи можете да продължите даден спорт, освен ако е забранен за бременни (вижте по–нататък списъка)

Все пак спортувайте умерено, всички крайности могат да бъдат опасни. Под крайности имам предвид пренатоварване, задъхване — бременната жена лесно се изморява. Затова всички упражнения и силни спортове, по–точно състезателните, са забранени. В общи линии колективните спортове: волейбол, баскетбол и др., са противопоказни. Това е лесно обяснимо, защото, когато се играе в група, трудно могат да се ограничат личните усилия. Но дори когато всичко е наред, спрете да спортувате през последните три месеца.

Ако бременността не е напълно нормална, не се препоръчва какъвто и да било спорт.

видове спорт по време на бременност

Видове спорт по време на бременност за бременни жени
Да се спрем сега на някои често практикувани спортове и по–точно кои спорт за бременни е удачен и кои от спортовете при бременност не се препоръчва.

Алпинизъм – Екскурзии в планината — да, но не на повече от 1000 — 1200 метра височина: бременната е по–чувствителна към липсата на кислород. Катерене по скали, спортни изкачвания — не. Трябва да се пазите от риска да паднете (към това ще се връщаме често). Противопоказани са планинските излети, ако преходите са по–големи, дълги и с по–голяма денивилация на надморската височина.

Колоездене, мотоспорт – Велосипедът е активен спорт, който натоварва множество мускули и е добър за сърдечния мускул. Но когато говорим за велосипед, имаме предвид два съвършено различни вида спорт: най–напред велосипед за туризъм, за разходка — не го изключваме освен в края на бременността; бъдете внимателна обаче, защото нерядко се губи равновесие и може да паднете. Съществува и велосипедът като всекидневно транспортно средство. При претовареното улично движение той представлява голям риск поради честите произшествия с велосипедисти. Последното важи още повече за мотопедите. Опасността идва не от друсанията, които не могат да предизвикат аборт, а пак от произшествия или падането.

Класически танц, ритмичен танц – Да, съвсем възможно и нормално е да го практикувате.

Езда. – Не, твърде голям е рискът от падане и получаване на травма.

Джудо – Безспорно не е идеалният спорт за бременна жена — силов спорт, рискове от падания. Само жени, които са го практикували и по–рано, могат да продължат поне в началото на бременността, опитвайки се да ограничат рисковете (но дали е възможно?). И безусловно не трябва бременна жена да започне да тренира джудо, ако никога преди това не го е правила.

Голф – Много добър спорт за бременни, защото съчетава играта на чист въздух с ходенето.

Плуване в басейн – Редом с пешеходството това е най–добрият спорт за бременни. Спортистка, която е заставена да се откаже от даден спорт, не съвместим с бременността, ще намери в плуването възможност за физи­ческа активност, която е полезна и приятна. Във водата бременната се чувства по–лека, а тогава и по–лесно се отпуска. От друга страна, плуването е превъзходно упражнение за муску­лите и дишането. По тези причини плуването е добро за бъдещата майка. Дори някои от сеансите, подготвящи раждането, се провеждат в басейни. Бъдещите майки, които са имали възможност да се включат в такава подготовка са почувствали нейното предимство, по–специално удоволствието от упражнения за отпускане и дишане, проведени във вода, а не в зала протичат по–приятно и по–забавно. Плуването е добро, но както и за другите спортове, без крайности, без състезания, без гмуркане по време на цялата бременността.

Кънки – Да, ако карате добре и ако не рискувате да паднете, но риска винаги си остава при този спорт.

Сърфинг – Да, ако сте специалистка, тогава рискът от падане и удар е по–малък. Не — ако сте дебютантка.

Подводно плуване – Моментът не е подходящ.

Гребане – Превъзходен за коремните мускули, но скоро нарасналият корем ще започне да ви пречи и в такъв моменj не е препоръчително.

Ски–спускане и водни ски – Не, все поради риска от падане.

Тенис – Да, но само за удоволствие, не и за тренировка.

Йога – Това е едновременно спорт за бременни жени и прекрасна подготовка за раждането.

Къпане и плуване във морето или басейн. Превъзходен спорт, но с една забележка — да избягвате простуди; освен това не трябва да забравяте, че водата може да бъде замърсена — внимавайте! Забранено е плуването в морето когато има дори и малки вълни. В повечето случай плуването само по себе си не е вредно, ако не се извършват енергични движения. То е опасно поради възможните припадъци и гърчовете на крайниците. Морските и други бани са позволени до 7 месец от бременността, ако бременната жена е свикнала с тях. Трябва да се избягва влизането във водата при наличието на вълни във морето и температура на водата под 20—22°.

Слънчевите бани на морето и плажа за по красив тен са допустими само в ранните часове, в късните следобеди и в немного горещи дни, като се засенчва главата и се закрива коремът на бременната жена.

Леките атлетически и гимнастически упражнения са напълно разрешени и полезни през време на бременността. Те са удачни да за вид спорт при бременност.

Лечебната физкултура при бременност оказва общо благотворно въздействие върху целия организъм. Тя тренира и засилва мускулите, които са пряко заангажирани в раждането. Освен това тя укрепва организма, нервната система и обмяната на веществата в тялото, особено усвояването на калция и фосфора, както и на другите градивни за плода вещества;подобрява дишането и приучва бременната да диша при напрегната коремна стена и с участието на гръдния кош; засилва мускулите на коремната стена и тазовото дъно; подобрява кръвообращението и предотвратява застоя на кръвта в долните крайници; тренира гръбначните мускули и подобрява пазенето на равновесие; увеличава подвижността и разхлабва тазовите стави и гръбначния стълб.

Както виждате, опасността от един спорт при бременност, практикуван лекомислено не с само умората, която за бременната жена настъпва по–бързо, но също и рискът от падане. Всяка бременна е по–малко подвижна и по малко стабилна, затова рискува по–лесно да падне. Дори да не допуснем, че падането може да предизвика аборт или преждевременно раждане, когато говорим за падане, имаме предвид риска от счупване, а по време на бременност костите по–бавно заздравяват. Бъдете внимателни със спорта по време на бременност.

До колко полезна беше за вас, тази публикация?

Кликнете върху сърцата, за да я оцените!

Рейтинг 2 от 5

Засега няма гласове! Бъдете първият, като оцените тази публикация.

Благодарим Ви! Както оценихте тази публикация за полезна...

Следвайте ни в социалните медии!

Съжаляваме, че тази публикация не беше полезна за вас!

Нека подобрим този статия!

Кажете ни как можем да подобрим този пост? Изпратете ни Вашето мнение чрез формата по долу:

Здравната информация на този сайт е прегледана и обновена от редакционния екип на Bremennost.bg (Бременност.бг) и се основава на рецензирани медицински книги и високо уважавани световни здравни организации и институции, включително ACOG (Американски колеж по акушер-гинеколози), CDC (Центрове за контрол и профилактика на заболяванията), AAP (Американска академия по педиатрия), NIH (Национални здравни институти) и други медицински източници.

Рубеола и Бременност

Предишна публикация

Нормален Пулс

Следваща публикация

Comments

Comments are closed.