Здравословно Хранене

Какво е „здравословно хранене“?
Здравословното хранене е начин за балансиране на храната, която ядем, за да поддържаме телата си здрави, енергична и в добра форма. Когато се храните правилно и добре, вие се грижите добре за тялото си.
Основните цели при здравословното хранене са:
– Изграждането на навик за редовно хранене – обикновено 3 пъти на ден – сутрин, обед и вечер със здравословни закуски  между основните хранения, когато сте гладни или имате нужда от допълнителна енергия.
– Консумирането на храни от всички хранителни групи (зърнени, плодови, зеленчукови, протеини и млечни) всеки ден за покриване на вашите хранителни нужди.
– Балансиране на храненето, чрез прием на богати на хранителни вещества храни с малки количества от други храни, като сладки или бързи храни.
– Поемане на храна при глад и спиране при чувство за ситост.

здравословно храненеКакви са ползите от здравословното хранене?
Здравословно хранене е чудесен начин да:
– Имате енергия през целия ден.
– Получавате достатъчно витамини и минерали, от които тялото ви се нуждае.
– Бъдете силни за спортни или други дейности.
– Достигнете максималната си височина, ако са все още растете.
– Поддържате здравословно тегло.
– Предотвратявате насаждането на нездравословни хранителни навици.

Какви са най–разпространените принципи и съвети на здравословно хранене?

1. Не пропускайте хранене–планирайте храненията си предварително!
– Вярвате или не яденето три пъти на ден със здравословни леки закуски между основните хранения, е най–добрият начин да се запази енергията ви и здравословното ви тегло. Много вероятно е да изберете храни, които не са толкова здравословни, когато пропуснете хранене и сте прекалено огладнели.
– Закусвайте: Ако прескочите закуската, това може да доведе до прекомерно поемане на храна по–късно през деня.
– Хранене извън дома? Не се хранете на случайни места – носете си храна с вас или проучете добре от къде можете да си закупите нещо здравословно и удовлетворяващо.

2. Научете повече за лесни и здравословни начини за приготвяне на храната!
– Опитайте различни здравословни начин  за приготвяне на храната като печене, задушаване и варене, вместо  пържене и използване на микровълнова.
– Гответе с пресни или изсушени билки  като босилек, риган, магданоз и подправки  като пипер, чили на прах, чесън на прах, за да ароматизирате вашата храна, вместо за добавяте гарнитури като масло, маргарин или  готови сосове.
– Отстранете кожите и мазните от месото ви – то пак ще бъде изобилие на аромати и питателна, но по–малко вредно.

3. Захар – опитайте да избягвате големи количества!
– Сладките газирани напитки и сокове са източник на много празни калории. Това означава, че те съдържат много енергия, от която тялото ви може да не се нуждае, а не съдържат хранителни вещества като витамини, минерали, протеини или фибри. Опитайте да пиете предимно вода, поне по 2 литра на ден, вместо подсладени газирани напитки или сокове. Дори „естествено“ неподсладените фрешове съдържат много калории.
– Много захар се съдържа и в храните като торти, бисквити и бонбони. Така че за принципите на здравословното хранене е нужно да се научите да ги избягвате! Консумирайте черен шоколад и плодове, когато ви се дояде нещо сладичко.

4. Твърди мазнини – избягвайте големи количества!
– Храни с твърди мазнини са масло, сметана, хидрогенирани масла, или частично хидрогенирани масла с наситени и евентуално транс мазнини. Те може да са голям източник на енергия, без много хранителни вещества. Опитайте да консумирате растителни протеини като бобов, конопен, грахов, соев, риба и домашни птици, или масла като шафраново, маслиново или рапично, вместо тях.
– Както захарта, твърди мазнини могат да бъдат намерени в десертите също. Избирайте десерти направени с плодови пюрета или зехтин, вместо с маргарин и сметана. Те могат да бъдат една по–здравословна опция.

5. Бъдете отговорни, когато се храните!
– Опитайте се да се отпуснете, така че вашето хранене да продължи най–малко 20 минути.
– Слушайте тялото си. Хранете се, когато сте гладни и спирайте, когато сте се заситили. Това ще помогне на тялото ви да балансира енергийните си нужди и да поддържа здравословни килограми. Запитайте се защо ядете? – защото сте гладен или защото сте ядосани, тъжни или ви е скучно?
– Консумирайте храни, естествено богати на фибри, като пълнозърнести храни, зеленчуци и плодове, така че да се чувствате добре и да нямате проблеми с храносмилането.

6. Избягвайте да мислите за диети!
– Няма добри храни или лоши храни. Всички храни могат да бъдат част от здравословното хранене, когато се ядат в умерени количества.
– Не трябва да купувате храни с ниско съдържание на въглехидрати, глутен, без мазнини, или диетични, освен ако не е конкретно посочено от вашия лекар, подари някакъв здравословен проблем. Тези храни не са непременно с по–ниско съдържание на калории, те обикновено имат много други добавени съставки, за да заменят въглехидрати или мазнините.
– Вие сте по–важни от килограмите си – повярвайте го! Вашето здраве може да се влоши с драстични планове за отслабване. Ако все още не сте достигнали вашата възрастова височина, бързата загуба на тегло може да попречи на растежа ви. Вместо да опитвате крайни подходи, се фокусира върху лайфстайл промени, които може да ви останат като начин на живот за цял живот. Този подход ще ви остави усещане за здраве и щастие в дългосрочен план.
– Ако смятате, че сте с наднормено тегло и искате да направите някои промени в приема на храна, добра идея е да говорите със специалист диетолог – човек, който е учил  за храненето и знае здравословните начини за загуба на тегло.

Личното ви информиране и обучение за принципите и начини на здравословно хранене може да ви помогне да направите по–здравословен избор за живот! Важно е да не мислите за храната просто като средство за живеене, а като начин да си осигурите добро здраве и дълголетие. Преминаването към едно цялостно здравословно хранене може да ви осигури красиво тяло, бодър дух, по–голямо самочувствие и прекрасен живот!

Споделете статията чрез бутоните по долу или чрез копиране на линк в други женски форуми и сайтове, по този начин правилната информация ще достигне до повече хора :) Благодарим Ви, че споделихте Bremennost.bg със своите приятели :) Дано сме били полезни - Обичаме Ви!

Категория: Здраве

--- ОБРАТНО НАГОРЕ ---