Работа за Бременни

Трябва ли да работят жените през бременността и коя е подходящата работа за бременни?
Работата при бременност не винаги е лесно предизвикателство. Трябва да се информирате как да останете здрави през бременността, особено ако се наложи да работите през по–голямата част от нея. Повечето жени могат да продължат да работят по време на бременност. Когато забременеете обаче – в зависимост от естеството на работата ви, може да се сблъскате с някои предизвикателства на работното място. За да сте здрави и продуктивни по време на работа, е необходимо да разберете как да облекчите общия дискомфорт от бременността и да сте на ясно кога една работна задача може да застраши бременността ви. Разбира се има работа която трябва да напуснете веднага след като разберете, че сте бременна, като например работа с различни химикали и т.н. В друг случай може да говорите с вашия работодател да ви премести в друг отдел или да си извършвате служебните си задължения от вкъщи, ако разбира се това е възможно спрямо вашата работа. Дори и да не успеете да се договорите все пак живеем в България!, може да потърсите надомна работа за да продължите да имате доходи и трудов договор за да може след това да си взимате прилично майчинство.

работа за бременниНо преди това как да се справите на работа с някои признаци на бременността:
1. Облекчаване на гаденето и повръщането: Това се нарича „сутрешно гадене“, но реално гаденето може да се изпитва по всяко време на деня. За облекчаване на гаденето на работното място можете да:
– Избягвайте миризмите, които ви предизвикват позиви за гадене.
– Хапвайте често по малко. Бисквити, крекери и солети могат да бъдат животоспасяващи, когато се имате сутрешно гадене. Чаят от джинджифил също може да е в помощ.

2. Постоянната умора: Може да се чувствате уморени, тъй като тялото ви работи извънредно в подкрепа на бременността–и почивката по време на работния ден може да бъде трудна. Това може да помогне да се почувствате по–свежи:
– Яжте храни, богати на желязо и протеини. Умората може да бъде симптом на недостиг на желязо и анемия, но едно просто адаптиране на вашата диета може да помогне. Изберете храни като червено месо, домашни пилешко, морски дарове, зеленолистни зеленчуци, желязо–обогатени пълнозърнести храни и боб.
– Правете кратки и чести паузи за раздвижване. Изправяйте се и се движете по няколко минути на всеки половин час  – това може да ви ободри.
– Пийте много течности. Съхранявайте бутилка вода на бюрото си или във вашата работна площ през целия ден.
– Съкратете някои от дейностите си извън работата. Това може да ви помогне да получите повече почивка, когато вашият работен ден свърши. Помислете за онлайн пазаруване или наемане на някой, който да почиства къщата или да се грижи за градината ви.
– Поддържайте редовно физически упражнения. Въпреки че упражненията може да бъдат последното нещо, което да ви идва на ума в края на един дълъг ден – физическата активност може да помогне за повишаване на нивото на енергия–особено ако седнете на бюрото по цял ден. Разходете се след работа или се присъединете към пренатален клас за упражнения и йога за бременни толкова дълго, за колкото вашият гинеколог каже, че е ОК.
– Лягайте си рано. Старайте се да си осигурявате най–малко по осем часа сън всяка нощ. Почивката на лявата ви страна ще увеличи притока на кръв към бебето. За допълнителен комфорт, може да слагате възглавници между краката си и под корема.

3. Поддържане на стреса под контрол: Стресът на работа може да снижи допълнително вашите нива на енергия, която ви трябва, за да се грижите за себе си и бебето. За да намалите стреса на работното място:
– Поемете контрол. Правете ежедневни списъци със задачи и приоритизирайте задачите си. Помислете какво можете да делегирате на някой друг или да елиминирате.
– Говорете. Споделете натовареността и напрежението си с подкрепящи колеги, приятел или любим човек.
– Практикувайте техники за релаксация като бавно дишане или си представяйте, че се намирате на спокойно място. Опитайте пренатален йога клас до когато ви разреши гинеколога ви.

4. В зависимост от естеството на работата ви – вземете адекватни предпазни мерки: Някои условия на труд може да увеличат риска от усложнения по време на бременност, особено ако сте изложени на висок риск от преждевременно раждане – включително:
– Излагане на вредни вещества
– Продължително стоене
– Вдигане на тежести, катерене или носене
– Прекомерен шум
– Тежки вибрации като например такива от големи машини
– Екстремни температури

Ако сте загрижени за някой от тези въпроси, го споменете на вашия гинеколог. Заедно можете да решите дали трябва да вземате специални предпазни мерки или да изискате от работодателя си промяна на служебните ви задължения по време на бременността.

По принцип българското законодателство ясно регламентира протекции и защитни механизми за бременната и майката на дете до три годишна възраст на работното място. За да се възползвате от закрилата на закона обаче е задължително да не казвате устно за състоянието ви, а да говорите с лекаря ви и след като той ви издаде – да представите пред работодателя ви медицинско удостоверение, че сте бременна и да искате входящ номер, за което можете да прочетете още и в чл. 313 от КТ. От този миг нататък вие сте под закрила от уволнение и можете да изисквате да бъдат променени естеството на работата ви и работната ви среда, ако те застрашават бременността ви. За всяко неправомерно действие на работа – звънете на националния телефон на инспекция по труда и питайте и сигнализирайте за всичко. Прочетете си подробно Кодекса на труда и си търсете правата, защото е важен не само вашия живот в случая, а и животът и здравето на вашето неродено бебе. Бъдете здрави и отговорни родители още преди да се е родило малкото – голямо мъниче!

Хареса Ви информацията :) Оценетя я с "Харесвам" или я Споделете със "Споделяне" чрез бутоните по долу или чрез копиране на линк в други сайтове, по този начин правилната информация достига до повече хора...

Благодарим Ви, че споделихте специализирания сайт Bremennost.bg – Всичко за Забременяване, Бременност и Раждане :) Дано сме били полезни - Бъдете Здрави!

Категория: Бременност

--- ОБРАТНО НАГОРЕ ---