Килограми по Време на Бременност

Колко килограма е нормално да се качи при бременност?
Това е въпрос, които вълнува по–голямата част от бременните жени, да не кажем че даже всички. До края на бременността си средно ще качите около 12.5 кг. Това разбира се варира от жена до жена, защото всеки организъм е различен. Важно е наддаването на тегло да се случва постепенно по време на бременност, тялото ви трябва да се адаптира бавно към промените, за да се подсигури нормалното развие на вашето бебе.

По времето, когато достигнете до термина си малко над една трета от допълнителните ви килограми ще идват от бебето, плацентата и околоплодната течност. Всяка майка и бебе са различни, но тук ще ви представим някои средни стойности:
килограми по време на бременност– При раждането бебето тежи около 3,3 кг.
– Плацентата, която пази бебето и го храни, тежи 0,7 кг.
– Амниотичната течност, която поддържа бебето тежи 0,8 кг.

Другите две трети от наднорменото тегло се дължат на промените, които се случват с тялото ви, докато сте бременна. Средно:
– Мускулният слой на вашата матка расте драстично и тежи допълнително 0.9 – 1.5 кг
– Обемът на кръвта ви се увеличава и тежи допълнително 1,2 кг
– Имате допълнителни течности в тялото си с тегло около 1.2 кг.
– Вашите гърди тежат допълнително 0.4 кг
– Можете да съхранявате мазнини около 4 кг, които ще са ви нужни да ви дават енергия за кърменето.

Колко килограма се качват при бременност с всеки изминал месец
Няма строго официални данни колко ще качите през бременността, защото това е строго индивидуално за всеки организъм. Има само общи съвети, че повечето жени наддават между 11 – 16 кг и това се възприема като нормално наддаване на килограми по време на бременност. Вие ще качите по–голяма част от допълнителното си тегло след 20 гестационна седмица.

Жените с нормално телесно тегло обикновено в най–общия случай наддават 1,4–1,8 кг през 1–то тримесечие на бременността и с около 0.5 кг седмично през второто тримесечие, което за двете тримесечия е приблизително около  6 кг. Добре е наддаването да продължи с около 0.5 кг на седмица през следващите седми и осми месец, а през деветия последен месец от бременността да падне до 0.5–1 кг за целия месец или дори нищо, или общо до 5 кг през последните 3 месеца. Важно е да наддавате равномерно и да не се впускате в безконтролно хранене. Размерът на тегло, което ще качите по време на бременността, зависи от това какъв е бил вашият Индекс на телесна маса (ИТМ) преди да забременеете. Вашият лекар ще изчисли ИТМ по време на началните консултации. Можете също и вие да го направите с помощта на калкулатори за ИТМ в Интернет. Или защо и да не го направите сама. Трябва просто да разделите вашите килограми на вашата височина на квадрат. Пример: Тегло – 60 килограма, Ръст 1,70 метра. Индексът на телесна маса е равен на 60/1,7*1,7= 20,76. Според световната здравна организация нормалното тегло е с индекс между 18–25 т.е ние сме в нормата със 20,76. Изчислете вашият индекс сега, видяхте че е лесно!

Колко често трябва да се претеглям по време на бременност?
Вашият гинеколог ще ви премери още първия път, когато отидете на консултация. След това ще ви претегля на всяка следваща консултация веднъж месечно и ще записва показателите в картона ви, за да следи наддаването ви.

Какво да направя, ако съм с наднормено тегло през бременността?
Ако сте имали висок индекс на телесна маса (ИТМ) преди да заченете, лекарят ви трябва да ви насочи към диетолог. Трябва да имате професионална подкрепа и насока как да се храните здравословно и какви упражнения да правите. Това ще ви помогне да контролирате колко теглото качвате и да ви предпази от усложнения с бременността.

Качването на много килограми в началото на бременността може да увеличат риска от усложнения при бременност и да предизвика проблеми като: високо кръвно при бременност, гестационен диабет, раждане на бебе с наднормено тегло и т.н.

Опитайте се да не правите диети, докато сте бременна. Нискокалоричните диети може да ви докарат различни неразположения и може да повлияят негативно на вашето бебе. Вместо това целта ви трябва да бъде да се храните здравословно и умерено. Заменете нездравословни храни със здравословни алтернативи. Вместо сладкиши и сладолед, които са с високо съдържание на наситени мазнини и захар, изберете пресни плодове, пълнозърнести бисквити и сирена и кисело мляко с ниско съдържание на мазнини или шепа сушени плодове. Заменете пълните със захар газирани напитки и сокове с чиста вода и скоро ще направите разликата в състоянието на килограмите ви. Опитайте се да запазите активни. Можете да се присъедините към класове за бременни по йога или гимнастика.

Какво да направя, ако имам поднормено тегло през бременността?
Говорете с лекаря си как да напълнеете постепенно през следващите месеци на бременността. Следвайте съветите му да ядете различна здравословна и питателна храна, така че вашето бебе да получи нужните калории, витамини и хранителни вещества, от които то се нуждае. Ако вашият ИТМ е нисък – рискувате да родите преждевременно или бебето ви да бъде с поднормено тегло.

Трябва ли да се ограничавам с храната през бременността, за да спазвам нормите за наддаване при бременност и имам ли нужда от диета?
Както вече уточнихме, няма строга регламентация относно това колко килограма се качват при бременност. Има много фактори като ИМТ, навици на хранене, спортуване, възраст, които определят индивидуалната картина при всяка жена. Ние съветваме да се придържате към здравословна и балансирана диета. На всички жени се препоръчва да приемат около 2000 калории на ден. Не е нужно повече от това до последните три месеца на бременността, когато ще трябва да добавите още 200 калории на ден. Не пазете строги диети, защото така застрашавате здравето на бебето. Консултирайте се с диетолог, ако се притеснявате от темповете на повишаване на теглото ви. Старайте се да се храните здравословно, чрез разнообразие от следните храни: пълнозърнести храни макаронени изделия и пълнозърнест хляб, като кафяв ориз, плодове и зеленчуци, най–малко 5 порции на ден, консумирайте месо, риба, яйца, млечни продукти. Рибата не трябва да е повече от 2 пъти на седмица, защото в повечето риби има тежки метали. Най–добре комбинирайте веднъж морска риба и веднъж речна. Опитайте се да не преяждате. Пробвайте да ограничите сладкишите и газираните напитки.

Запомнете че, не е нужно да се храните за двама! Качването на много килограми през бременността може да затрудни раждането на вашето бебе. Останете активни, движете се, хранете се правилно и ще имате прекрасна бременност и леко раждане! Всичко трябва да е с мярка, за да можете бързо и лесно да си върнете формата след като родите.

Споделете статията чрез бутоните по долу или чрез копиране на линк в други женски форуми и сайтове, по този начин правилната информация ще достигне до повече хора :) Благодарим Ви, че споделихте Bremennost.bg със своите приятели :) Дано сме били полезни - Обичаме Ви!

Категория: Бременност

--- ОБРАТНО НАГОРЕ ---